Kernwaarden

“Die nieuwe is alweer weg, het bleek toch niet te werken.” Nog te vaak hoor ik verhalen over mismatches binnen werving en selectie. Zonde, maar wel verklaarbaar. Op papier lijkt de kandidaat namelijk perfect. De genoten opleiding voldoet en qua ervaring is er geen speld tussen te krijgen. Na twee gesprekken geef je de kandidaat snel een contract, voor je het weet is hij of zij weggekaapt door een ander. In je haast en enthousiasme ben je het belangrijkste vergeten te bespreken: de kernwaarden van je organisatie. Waar staat het bedrijf voor en welke cultuur wordt er nagestreefd?

Het is niet goed uit te leggen, maar kernwaarden komen vaak tot uiting in kleine dingen. Je ziet ze niet per se, maar vaak voel je ze. Meteen al op de eerste werkdag, of zelfs al in het sollicitatieproces. Bij een goede professionele match zijn ze vaak zo vanzelfsprekend dat ze nauwelijks opvallen. Het zit ‘m in normen en waarden, de manier van communiceren en de vragen die gesteld worden. Kernwaarden zijn ongelooflijk belangrijk binnen een organisatie. Ze moeten breed gedragen zijn, alleen dan hebben ze waarde. Van receptionist tot CEO en van marketeer tot klantenservicemedewerker. En zelfs de sollicitant moet ze al kennen, want pas dan kan in het sollicitatieproces beoordeeld worden of er op dat vlak een match is. Het belang van de kernwaarden zou idealiter onderwerp moeten zijn in het introductieprogramma en ook tijdens de gesprekken steeds weer terug moeten komen.  

Het mag duidelijk zijn: ik geloof heilig in een match op cultuur. Een medewerker kan nog zo goed zijn in zijn of haar werk, maar als diegene niet past binnen de omgeving van het bedrijf gaat het simpelweg niet werken. Het is dan lastiger om elkaar te begrijpen, er is sneller ruis en er is relatief veel tekst en uitleg nodig om iets over te brengen. Dat betekent overigens niet dat je alleen mensen aan moet nemen die op jou, als recruiter of oprichter, lijken. Of dat alle werknemers op elkaar lijken. Natuurlijk niet. Juist diversiteit op competenties en kennis, maar ook op persoonlijkheden werkt. Het gaat erom dat de personen binnen het bedrijf dezelfde basisprincipes nastreven, dezelfde normen en waarden hanteren en dit ook laten zien in hun gedrag.

Neem bijvoorbeeld de kernwaarde ‘innovatie’. Als je dat als organisatie belangrijk vindt, moet dat ook terugkomen in de profielen van jouw personeelsbestand. Je hebt dan weinig aan medewerkers die verandering lastig vinden of een conservatieve denkwijze hebben. 

Toch gaan veel bedrijven wel eens in de fout. Hoe leuk dat eerste gesprek ook is, hoe goed het cv ook past, besteed in je werving voldoende aandacht aan de basisprincipes van de organisatie én de kandidaat. Vraag door en neem geen genoegen met een half of ontwijkend antwoord. Twijfels? Laat de kandidaat dan een assessment maken of laat hem of haar een dagje meelopen in de organisatie. Zo voorkom je die mismatch makkelijker en daarmee dus ook extra kosten. Want ga maar na; weer opnieuw werven, weer een onboardingsprogramma en weer inwerktijd door collega’s. Als organisatie kan je dat zomaar een jaarsalaris kosten. Zonde!

Laat je dus zeker niet afschrikken door het misschien wat jeukerige woord, maar zet die kernwaarden bovenaan de checklist bij iedere sollicitatieronde! 

Ik ben benieuwd naar jouw visie