Van P&O naar HR 3.0

De personeelsfunctionaris. Een (veelal) oudere dame of heer die binnen een organisatie zorgdraagt voor de administratieve afhandeling van personeelsvraagstukken. Iemand die opereert op operationeel niveau en die zich niet bezighoudt met de business of HR 3.0. Vaak wars van verandering en vooral niet vooruitstrevend. Het feit dat de functie personeelsfunctionaris heet zegt misschien op zichzelf ook al wel genoeg.

Iets te vaak hoor ik op de werkvloer (een willekeurige) dat HR niet echt toegevoegde waarde heeft. “Nou ja”, hoor ik dan, “ze schrijven wel beleid en vinden wat van mijn opleidingsbudget. Maar verder?”

Ik kan dan alleen maar denken hoe vreselijk zonde dat is. Blijkbaar heeft die organisatie nog nooit de juiste persoon op een HR positie gehad. Blijkbaar hebben ze nog niet in de gaten wat voor toegevoegde waarde HR kan zijn. Iemand die meedenkt vanuit de business. Die bedrijfsbeslissingen kan vertalen naar de dagelijkse praktijk en de impact kan voorspellen. Die zich bezighoudt met het verbeteren van processen, een project kan leiden en kan implementeren. Iemand die ervoor zorgt dat iedereen tijdig de juiste rapportages ontvangt en helpt de cijfers te interpreteren en daarop te acteren. Iemand met een eigen budget en verantwoordelijkheid. Juist ja, de HR Business Partner van nu.

Ik zie het als mijn persoonlijke missie om bedrijven kennis te laten maken met deze expertise. Niet alleen door het te vertellen, maar ook door te laten ervaren dat een goede HR professional een organisatie verder kan brengen. Iedere grote bedrijfsbeslissing heeft tenslotte impact op de medewerkers. Hoe kun je dat als bedrijf dan niet belangrijk vinden?

Hoe is HR geregeld in jouw organisatie? Hebben jullie nog een ouderwetse personeelsfunctionaris of is jullie afdeling misschien al wel HR 3.0?

Ik ben benieuwd naar jouw visie